VFX today

How visual effects are used in modern times

| Mayıs 2019


Although we hear a lot about the future of VFX artists and specialists today, the usage of visual effects began quite a while ago. Even though they were not of high quality, the concept was exciting for cinema goers. The most widely known example that I can think of is Star Wars. Episode IV – Star Wars: A New Hope came out in 1977 with the amazing depiction of a faraway galaxy. It is, however, often forgotten that George Lucas and his team began the massive change in the VFX industry forever.

Bugün VFX sanatçılarının ve uzmanlarının geleceği hakkında çok şey duymamıza rağmen, görsel efektlerin kullanımı uzun bir süre önce başladı. Yüksek kalitede olmasalar da bu konsept sinema severler için heyecan vericiydi. Aklıma gelen en yaygın örnek Star Wars. Bölüm IV – Star Wars: Yeni Bir Umut uzaklardaki bir galaksinin mükemmel yansıtmasıyla 1977’de ekranlarla buluştu. Fakat George Lucas ve ekibinin VFX endüstrisinde sonsuza dek büyük değişime başladıkları sıkça unutulur.

stackexchange

CGI (computer generated imagery) was still very new in 1977 so how this team managed to portray this movie is quite remarkable. So what that team did in order to make the movies look realistic was to use clever tactics during the filming. So the lightsabers were just wooden sticks wrapped with reflective material that was hit by bright spotlights. The landspeeder that Luke used just had mirrors around its wheels to reflect the sand, making it look like the ‘bike’ was floating. Cardboard and titanium were also used to show the explosion of the Death Star. Most importantly, however, Yoda was an animatronic.

CGI (bilgisayar tarafından oluşturulan görüntüler) 1977’de hala çok yeniydi, bu yüzden bu ekibin bu filmi nasıl canlandırdığı çok etkileyici. Bu yüzden, filmin gerçekçi görünmesini sağlamak için o takımın yaptığı çekim, çekim sırasında akıllı taktikler kullanmaktı. Böylece, ışın kılıcı sadece parlak spot ışıklarının çarptığı yansıtıcı malzemeyle sarılmış tahta çubuklardır. Luke’un kullandığı yeryüzü sürahisi, kumu yansıtmak için tekerleklerinin etrafındaki aynalara sahipti ve bu ‘motorsikletin’ uçuyormuş gibi görünmesini sağladı. Ölüm Yıldızının patlamasını göstermek için karton ve titanyum da kullanılmıştır. En önemlisi ise, Yoda bir animatronik olmasıdır.

StarWars.com

Ok so maybe we can’t call this visual effects but considering the time and lack of technology, Star Wars: A New Hope began the road to using actual VFX and CGI. So in the new episodes, being the prequels, the spaceships, landspeeder, and Yoda were made using CGI. The prequels gave us Jar Jar Binks, who was one of the first characters to use motion capture technology for a movie. Many didn’t like the character because he looked too fake, but without Jar Jar Binks, we wouldn’t know characters such as The Hulk or Thanos as we do today (I’m getting to the MCU).

Tamam, belki de bunlara görsel efekt diyemeyiz, ancak zamanın ve teknolojinin eksikliğini göz önüne alarak Star Wars: Yeni Bir Umut, gerçek VFX ve CGI kullanımını başlatmıştır. Böylece yeni bölümlerde, öncel olanlarda, uzay gemileri, kara hızları ve Yoda CGI kullanılarak yapıldı. Öncel bölümler bize bir film için hareket yakalama teknolojisini kullanan ilk karakterlerden biri olan Jar Jar Binks’i verdi. Birçok fanatik bu karakteri beğenmedi çünkü çok sahte görünüyordu, ancak Jar Jar Binks olmadan, bugün gördüğümüz gibi The Hulk veya Thanos gibi karakterleri bilmiyor olurduk (MCU’ya ulaşıyorum).

StarWars.com

Last but not least, the amazing depiction of the story finally reached its peak with The Force Awakens. Basically all the aliens, the battles, and the Millennium Falcon were all made digitally. Motion capture technology reached new heights meaning that the actions of the aliens did not appear as fake as that of Jar Jar Binks.

Son fakat en az olmayan, hikayenin mükemmel tasviri nihayet The Force Awakens ile zirveye ulaştı. Temel olarak tüm uzaylılar, savaşlar ve Millennium Falcon, hep dijital olarak yapılmıştı. Hareket yakalama teknolojisi yeni doruklara ulaştı; bu, uzaylıların eylemlerinin Jar Jar Binks’inki kadar sahte görünmediği anlamına geliyordu.

Alright folks, that was the story of the development of one of the most iconic movie series in history. But thinking about today, the movies that use VFX in an epic way today is the MCU.

Pekala millet, bu tarihteki en ikonik film dizilerinden birinin gelişiminin hikayesiydi. Ancak bugünkü film dünyasını düşünürsek, VFX’i muazzam bir şekilde kullanan filmler MCU’ya aittir.

Washington Post

The movie that has taken Marvel’s VFX to new levels is (in my opinion) Doctor Strange. The portals that had been so well done, the dark dimension, the Cloak of Levitation, and the light works of his mystical energy. What is absolutely amazing about this movie is how flawlessly it was executed, making it extremely realistic.

Marvel’in VFX’ini yeni seviyelere çıkaran film (bence) Doktor Strange. Çok iyi yapılmış portallar, karanlık boyut, Levitasyonunun Pelerini ve Strange’in mistik enerjisinin ışık eserleri. Bu filmde kesinlikle şaşırtıcı olan, ne kadar kusursuz bir şekilde çekildiği ve son derece gerçekçi olması.

Movie Extras

The VFX supervisors of this film were Stephane Ceretti and Richard Bluff. What’s interesting about their portrayals of other dimensions and the kaleidoscopic wonders that occur in New York is that they were inspired by the works of M.C Escher. Art leads to art I guess. 

Bu filmin VFX denetleyicileri Stephane Ceretti ve Richard Bluff’du. Diğer boyutlardaki tasvirleri ve New York’ta meydana gelen sürekli değişen harikaları ile ilgili ilginç olan şey, M.C Escher’in eserlerinden esinlenilmiş olmalarıdır. Görünüşe göre sanat sanata yol açıyor. 

Deadline.com

The supervisors mentioned that the work of VFX is actually quite mathematical when fractals are used.  They also mentioned that the softwares Maya and Houdini were mostly used for the development of the visual effects in this film. The main vendors that were collaborated with in this film were ILM, Framestore, Luma, and Method.

Denetçiler VFX’in çalışmasının fraktallar kullanıldığında oldukça matematiksel olduğunu belirtti. Ayrıca, çoğunlukla Maya ve Houdini yazılımlarının bu filmdeki görsel efektlerin geliştirilmesinde kullanıldığından bahsettiler. Bu filmde işbirliği yapan başlıca satıcılar ILM, Framestore, Luma ve Method idi.

Deadline.com

As the saying goes, a picture is worth a thousand words, so I can’t really imagine how many words a video is worth. What I explain on this article wouldn’t do justice to the breakdown that Framestore has published on YouTube. I really recommend that you watch this video to truly understand the magic behind VFX.

Ne demişler: bir resim bin kelimeye bedeldir, bu yüzden bir videonun kaç kelime olduğunu gerçekten tahmin edemiyorum. Bu makalede açıkladığım şey, Framestore’un YouTube’da yayınladığı açıklamaya adalet getirmez. VFX’in ardındaki sihri gerçekten anlamak için bu videoyu izlemenizi tavsiye ederim.

Translator/Çevirmen: Şule Dilara Kipel

Editör Yardımcısı/ Assistant Editör: Serra Koz

Graphic Designer/Grafiker: Şule Dilara Kipel

References/ Referanslar:

Englehardt, N. (2016). A Breakdown of the Visual Effects Used in the Star Wars Franchise. Platt College San Diego

Yazımızı beğendiniz mi?

Diğer Yazılarımıza Göz Atmak İster Misiniz?